FINANCIEEL OVERZICHT

Het creëren van voldoende ruimte voor werk in de stad kost geld. Het vraagt naast een investering van tijd en energie ook om een financiële impuls. In onderstaande figuur wordt een overzicht gegeven van de kosten, inclusief beoogde dekking.
Met de vaststelling van het beleidsakkoord is jaarlijks een budget opgenomen om de regiefunctie van de gemeente voor ruimte voor werk te versterken. Het betreft in de periode 2023 tot en met 2026 een budget van €150.000,- per jaar. Dit is in onderstaand overzicht opgenomen.

2023202420252026TOTAAL
Budget€269.195€155.850€155.850€155.850€736.745
Ruimtemaker incl. werkbudgetx€85.000€160.000€160.000€405.000
Leids Instrumentariumx€40.000€10.000x€50.000
Profielen Leefmilieusx€20.000xx€20.000
In- en uitbreidings locatiesx€20.000xx€20.000
Fonds betaalbare werkruimtex€20.000xx€20.000
Besteed totaal€113.268€185.000€170.000€160.000€678.268
Resterend€55.927- €29.150- €14.150- €4.150€8.477

In de begroting voor de komende jaren kunnen de acties uit de ontwikkelagenda een plek krijgen, zonder dat hier aanvullende financiering voor nodig is. Wel zitten er een tweetal acties bij waarvan op voorhand te zeggen is dat hier extra financiering voor nodig is, indien de actie uitgevoerd gaat worden. Zowel voor de RHOM als het Fonds betaalbare werkruimte zal een flink startkapitaal nodig zijn om dit van de grond te krijgen. Hiervoor zal een geldvraag volgen waarbij wordt gekeken welke partijen een bijdrage kunnen leveren. De gemeentelijke bijdrage wordt hierna afgewogen als blijkt dat het financieel haalbaar wordt.